15. listopadu 2024, svátek má Leopold
Zveme tě na Balet Národního divadla ŠEHREZÁDA

Zveme tě na Balet Národního divadla ŠEHREZÁDA

Příběh Šeherezády známe z orientální pohádky Tisíc a jedna noc, její archetypální princip se stal inspirací světovému umění. Nikolaj A. Rimskij-Korsakov vytvořil stejnojmennou symfonickou suitu, Michail Fokin v roce 1910 první balet. Nyní se nechal Šeherezádinou krásou, ale i důvtipem uhranout choreograf Mauro Bigonzetti, pro Balet Národního divadla tak vznikla nová původní inscenace. Oproti pařížské premiéře na jeviště postavil jen dvě hlavní postavy, krále Šahrijára a Šeherezádu. Reprezentují mužský a ženský princip, rovnováhu, rovnocenný autentický vztah. Osud dávné „Šahrazád“ se naplnil v Persii v 10. století. Jeho poselství je však metačasové a metaprostorové. Jsou to hluboce zvnitřněná témata, která se předávají z generace na generaci a pokaždé nacházejí novou podobu přizpůsobenou kultuře doby, v níž se objevují.

balet-narodniho-divadla-romina-contreras-na-zkousce-foto-serghei-gherciu-150.jpg

Šeherezáda není jen nadčasovým příběhem odvahy a důvtipu, ale také silným odrazem boje, který dnes ženy zažívají. Inspirováni statečností žen po celém světě, které čelí útlaku, spojujeme ikonický příběh Šeherezády – ženy, jež vzdorovala osudu svou inteligencí a vytrvalostí – se současným bojem za práva žen. V tomto pojetí balet přesahuje své umělecké kořeny a stává se hlubokým vyjádřením svobody, rovnosti a významu boje za základní lidská práva. (Filip Barankiewicz, umělecký ředitel)

Pravdivost Maura Bigonzettiho

Klamat tělem, říká se. V reálném světě, ale zejména v tom divadelním. Vždyť umělci na jevišti jsou mistři klamu. A to i ti baletní. Navozujeme iluzi lehkosti víl, ve skocích i výdržích, působíme jako nic. Umíráme ve smrtelných křečích, věříte nám naše bolesti i výbuchy lásky – a to jen a jen díky tělu, které často předstírá.

Jenže pak jsou tu ti, kteří tělem mluví pravdu. Neklamou. Jsou pravdivější než příběh sám, uvěřitelnější než pravda. A k nim patří Mauro Bigonzetti. Italský choreograf známý pro svůj výrazný a inovativní styl, který často kombinuje prvky klasického baletu s moderním tancem. Proč? Bigonzetti pracuje s tělesnou expresivitou, energií tanečníků. Střídá dynamiku, jeho choreografie je tekutá, přelévá se, plyne – a pak v kontrastu ve výkřiku exprese uchopuje diváckou emocionalitu, pracuje se zkušeností všech těl – tanečních i diváckých. Všechny naše emotivní zážitky se propisují do řeči těla. Tahle zkušenost je univerzální, naše fyzičnost neumí lhát. A Bigonzetti to ví. V hloubce svých sdělení je mu velkým pomocníkem muzikalita, vede s hudbou skutečný dialog. A ještě je tu jeho výsostná estetika, apollinský vytříbený vkus. Smysl pro krásu. Oči hltají a duše zpívá. Bigonzetti umí i staré příběhy a dávné archetypy obléknout do současnosti, dnešního vidění a vnímání světa. To z jeho děl činí pravdivé zpovědi, něco, co bytostně známe, co nás obklopuje a čemu pak – lehce uvěříme…

Příběh exotického baletu Šeherezáda v jeho interpretaci je nadčasový, i když se odehrává v dávném Orientu. Rozumíme mu, stejně jako rozumíme stále přítomné konfrontaci poddajné ženskosti se stereotypní mužskou maskulinitou, násilí zakořeněnému v lidském genofondu, potřebě ovládat a manipulovat… ale také milovat. A taková bude i Bigonzettiho Šeherezáda, s překrásnou hudbou Rimského-Korsakova.

balet-narodniho-divadla-haruka-iguchi-danilo-lo-monaco-na-zkousce-foto-serghei-gherciu-3.jpg

Mauro Bigonzetti, dlouholetý umělecký šéf Aterballetta, patří k inovátorům moderního tance, je součástí choreografické světové elity i citlivou osobností, velkým vypravěčem příběhů. Osobitým pohybovým jazykem na pomezí současného a klasického tance odhaluje krásu těla téměř jako sochař. Jeho díla však v žádném případě nejsou akademická. S Baletem Národního divadla spolupracoval již třikrát. V Praze bylo uvedeno jeho Vertigo, v sezoně 2023/2024 se zúčastnil světové premiéry projektu Holo Harmonies, v jehož rámci vytvořil choreografii na Schubertovu Smrt a dívku. Velký zájem také doprovázelo uvedení jeho celovečerního baletu Kafka: Proces ve Stavovském divadle (premiéra 2019).

balet-narodniho-divadla-mauro-bigonzetti-na-zkousce-foto-serghei-gherciu-2.jpg

Symfonická suita Šeherezáda Nikolaje Rimského‑Korsakova nevznikla s myšlenkou na taneční ztvárnění. Její autor zde naplno předvedl svůj nevšední cit pro rafinovanou, bohatou orchestraci a inspirován svými cestami po Orientu stvořil dílo neobyčejné zvukomalebnosti, oplývající krásnými, tesklivými melodickými liniemi i dramatickými vzruchy. Balet inscenoval poprvé Michail Fokin – ve scénické výpravě Léona Baksta – a tato inscenace se stala v roce 1910 senzací sezony Les Ballets Russes, čímž se tento titul zapsal do světového kulturního odkazu, opakovaně je inscenován na světových jevištích. Byl to i jeden z prvních lehce erotických baletů, s kořením smyslnosti a fyzické krásy. A je nasnadě, že estetická vytříbenost umění Maura Bigonzettiho nám dá tuto neobyčejnou vůni možností divadelního kouzla v plné míře okusit.

Šehrezáda
Choreografie: Mauro Bigonzetti
Hudba: Nikolai Andreyevich Rimsky-Korsakov
Scéna a světla: Carlo Cerri
Kostýmy: Anna Biagiotti
Video: Carlo Cerri, OOOPStudio
Dramaturgie: Patrizia Dall´Argine
Hudební příprava: Johannes Witt
Dirigent: Johannes Witt / Václav Zahradník
Orchestr Národního divadla
Světová premiéra: 28. listopadu 2024 v Národním divadle

image006_1.jpg

www.narodni-divadlo.cz

Nové vydání

FACEBOOK

INSTAGRAM

ČTĚTE DÁLE

Výstava Vojtěcha Kubašty v galerii Mánes

Pokud máte zájem o umění, které spojuje dědictví minulosti s neotřelým moderním přístupem, neměli byste si nechat ujít zcela mimořádnou a unikátní výstavu, kterou chystá prestižní galerie Mánes v samém srdci Prahy. Tato výstava představuje dílo celosvětově uznávaného tvůrce prostorových knih a betlémů Vojtěcha Kubašty. Událost, která slibuje, že zaujme návštěvníky všech věkových kategorií a zájmů, a to díky své jedinečné kombinaci umělecké kreativity a technické preciznosti, se uskuteční od 1. 12. 2024 do 15. 1. 2025.

Irský vlkodav: Největší pes na světě klame tělem

Irský vlkodav, obdivuhodně majestátní pes, je známý jako největší plemeno světa. Tato rasa vyniká svou mohutností, silou, ale i jemnou povahou a oddaností. Jeho historie sahá tisíce let do minulosti, kdy irští válečníci používali tyto impozantní psy jako bojovníky a lovce. Vlkodavové si svou pověst získali v boji proti vlkům a byli ceněni i jako lovci velké zvěře, včetně jelenů a divokých prasat. Jak se ale tito psi dostali do české kotliny, kde si v současnosti také získávají srdce milovníků psů?

Zima ve Vsetíně – horský hotel Vsacký Cáb a Nordic ski centrum

V západní části Beskyd mezi rožnovskou a vsetínskou Bečvou, uprostřed hornatého Valašska se nachází malebná část Vsacký Cáb se stejnojmennou chatou s nejvyšším bodem 842 m. n. m

BARBARA MUHR | FORBIDDEN FRUIT

Výstava bude uskutečněna v rámci partnerství města Plzeň s německým Regensburgem.

V zimě se na Slovácku koštují pálenky, klobásky i huspeniny

Hned po Třech králích, kdy vyprchá vánoční nálada, startuje na Slovácku období koštů a krojových plesů. Koštuje se kde co, nejprve pálenky, k nim se brzy přidávají klobásky, pomazánky, různé druhy buchet nebo dokonce huspeniny. Kdo hledá v zimě víno, může právě na ony krojové plesy, kde nikdy nechybí.

Legendární Robbie Williams se vrací do Prahy

Legendární Robbie Williams se vrací do Prahy! Na svém evropském turné se zastaví v O2 areně 7. září 2025, kde fanoušci zažijí nezapomenutelný večer plný hitů a charismatické energie jednoho z největších hudebních ikon současnosti.
Tato stránka používá soubory cookies a bez nich nemusí fungovat správně. Povolte prosím soubory cookies ve Vašem prohlížeči.