Šeherezáda není jen nadčasovým příběhem odvahy a důvtipu, ale také silným odrazem boje, který dnes ženy zažívají. Inspirováni statečností žen po celém světě, které čelí útlaku, spojujeme ikonický příběh Šeherezády – ženy, jež vzdorovala osudu svou inteligencí a vytrvalostí – se současným bojem za práva žen. V tomto pojetí balet přesahuje své umělecké kořeny a stává se hlubokým vyjádřením svobody, rovnosti a významu boje za základní lidská práva. (Filip Barankiewicz, umělecký ředitel)
Pravdivost Maura Bigonzettiho
Klamat tělem, říká se. V reálném světě, ale zejména v tom divadelním. Vždyť umělci na jevišti jsou mistři klamu. A to i ti baletní. Navozujeme iluzi lehkosti víl, ve skocích i výdržích, působíme jako nic. Umíráme ve smrtelných křečích, věříte nám naše bolesti i výbuchy lásky – a to jen a jen díky tělu, které často předstírá.
Jenže pak jsou tu ti, kteří tělem mluví pravdu. Neklamou. Jsou pravdivější než příběh sám, uvěřitelnější než pravda. A k nim patří Mauro Bigonzetti. Italský choreograf známý pro svůj výrazný a inovativní styl, který často kombinuje prvky klasického baletu s moderním tancem. Proč? Bigonzetti pracuje s tělesnou expresivitou, energií tanečníků. Střídá dynamiku, jeho choreografie je tekutá, přelévá se, plyne – a pak v kontrastu ve výkřiku exprese uchopuje diváckou emocionalitu, pracuje se zkušeností všech těl – tanečních i diváckých. Všechny naše emotivní zážitky se propisují do řeči těla. Tahle zkušenost je univerzální, naše fyzičnost neumí lhát. A Bigonzetti to ví. V hloubce svých sdělení je mu velkým pomocníkem muzikalita, vede s hudbou skutečný dialog. A ještě je tu jeho výsostná estetika, apollinský vytříbený vkus. Smysl pro krásu. Oči hltají a duše zpívá. Bigonzetti umí i staré příběhy a dávné archetypy obléknout do současnosti, dnešního vidění a vnímání světa. To z jeho děl činí pravdivé zpovědi, něco, co bytostně známe, co nás obklopuje a čemu pak – lehce uvěříme…
Příběh exotického baletu Šeherezáda v jeho interpretaci je nadčasový, i když se odehrává v dávném Orientu. Rozumíme mu, stejně jako rozumíme stále přítomné konfrontaci poddajné ženskosti se stereotypní mužskou maskulinitou, násilí zakořeněnému v lidském genofondu, potřebě ovládat a manipulovat… ale také milovat. A taková bude i Bigonzettiho Šeherezáda, s překrásnou hudbou Rimského-Korsakova.
Mauro Bigonzetti, dlouholetý umělecký šéf Aterballetta, patří k inovátorům moderního tance, je součástí choreografické světové elity i citlivou osobností, velkým vypravěčem příběhů. Osobitým pohybovým jazykem na pomezí současného a klasického tance odhaluje krásu těla téměř jako sochař. Jeho díla však v žádném případě nejsou akademická. S Baletem Národního divadla spolupracoval již třikrát. V Praze bylo uvedeno jeho Vertigo, v sezoně 2023/2024 se zúčastnil světové premiéry projektu Holo Harmonies, v jehož rámci vytvořil choreografii na Schubertovu Smrt a dívku. Velký zájem také doprovázelo uvedení jeho celovečerního baletu Kafka: Proces ve Stavovském divadle (premiéra 2019).
Symfonická suita Šeherezáda Nikolaje Rimského‑Korsakova nevznikla s myšlenkou na taneční ztvárnění. Její autor zde naplno předvedl svůj nevšední cit pro rafinovanou, bohatou orchestraci a inspirován svými cestami po Orientu stvořil dílo neobyčejné zvukomalebnosti, oplývající krásnými, tesklivými melodickými liniemi i dramatickými vzruchy. Balet inscenoval poprvé Michail Fokin – ve scénické výpravě Léona Baksta – a tato inscenace se stala v roce 1910 senzací sezony Les Ballets Russes, čímž se tento titul zapsal do světového kulturního odkazu, opakovaně je inscenován na světových jevištích. Byl to i jeden z prvních lehce erotických baletů, s kořením smyslnosti a fyzické krásy. A je nasnadě, že estetická vytříbenost umění Maura Bigonzettiho nám dá tuto neobyčejnou vůni možností divadelního kouzla v plné míře okusit.
Šehrezáda
Choreografie: Mauro Bigonzetti
Hudba: Nikolai Andreyevich Rimsky-Korsakov
Scéna a světla: Carlo Cerri
Kostýmy: Anna Biagiotti
Video: Carlo Cerri, OOOPStudio
Dramaturgie: Patrizia Dall´Argine
Hudební příprava: Johannes Witt
Dirigent: Johannes Witt / Václav Zahradník
Orchestr Národního divadla
Světová premiéra: 28. listopadu 2024 v Národním divadle