21. listopadu 2024, svátek má Albert
Recenze jsou ukazatelem důvěryhodnosti e-shopu. Prodejci díky nim zlepšují tržby o desítky procent

Recenze jsou ukazatelem důvěryhodnosti e-shopu. Prodejci díky nim zlepšují tržby o desítky procent

První e-shopy začnou brzy lákat na oblíbené podzimní slevové akce, jako je Black Friday. Již tradičně se objeví i internetové obchody, jejichž nečestné jednání cílí na neostražité spotřebitele. Odborníci na e-commerce doporučují číst si nejen recenze o produktech, ale i konkrétních e-shopech, aby zákazník nenechal nic náhodě. Se zpětnou vazbou pracuje 80 % majitelů e-shopů, díky čemuž jim roste počet zákazníků i prodeje. Každý pátý e-shop však s recenzemi na svých stránkách vůbec nepracuje a kvůli nedostatečné důvěryhodnosti pak mohou přicházet o tržby. Spolehliví prodejci mají i lepší cash flow, protože klesá počet objednávek na dobírku.

S blížícím se závěrem roku přichází i vrcholné období e-commerce v podobě nákupní horečky Black Friday, na niž plynule navážou vánoční prodeje. Při té příležitosti se vyrojí i řada e-shopů, které například nedostatečně informují spotřebitele o době dodání nebo původu výrobků, posílají zboží ze zahraničí či lákají na falešné slevy. „Nepoctiví prodejci profitují z nepozornosti roztěkaných spotřebitelů. Ti by si měli každý e-shop, u něhož nakupují ověřit. Jedním z indikátorů spolehlivého a důvěryhodného internetového obchodu jsou uživatelské recenze,“ nabádá Michal Benatzky marketingový manažer společnosti Upgates, předního dodavatele e-shopových řešení.

A právě pozitivní hodnocení e-shopů zvyšují důvěru a zároveň snižují riziko ztráty peněz a citlivých údajů u vynalézavých švindlířů. V americké studii Local Consumer Review Survey 2024 uvedlo 8 z 10 spotřebitelů, že recenze dalších uživatelů ovlivňují jejich nákupní rozhodnutí.

„Rozhodování o nákupu dnes zásadně ovlivňují hodnocení obchodů a sdílení zpětné vazby na sociálních sítích. Ukazují na reálné zkušenosti ostatních zákazníků, a proto by spotřebitelé měli dát přednost e-shopům, které recenze zobrazují na viditelném místě. Spolehlivé e-shopy bývají také aktivní na ověřených zbožových srovnávačích, jako je například Heureka a Zboží.cz či na Google Reviews,“ uvádí Jan Šrubař z portálu Ověřenýweb.cz.

Cenné názory i na sociálních sítích

Dobrým ukazatelem, který dokreslí dojem z e-shopu, jsou také sociální sítě, kde se dají najít zkušenosti ostatních uživatelů. Ať už je to přímo na profilech daného e-shopu, v diskuzích, tematických skupinách nebo v příspěvcích o nákupu, které tvoří sami uživatelé. „Na profilech konkrétního obchodu lze vidět, jakým způsobem prodejce s fanoušky komunikuje a jak reaguje na jejich dotazy či zpětnou vazbu. Neméně hodnotné bývají také komentáře k produktům zanechané fanoušky pod příspěvky influencerů, kteří daný výrobek nebo službu propagují,“ přibližuje Michal Benatzky.

Aktivita na sociálních sítích a pravidelné odpovídání na zpětnou vazbu může e-shopům pomoci posílit jejich image. „Většina zákazníků očekává od značek otevřenou komunikaci a rychlé reagování na zpětnou vazbu. E-shopy, které toto zvládnou, mají šanci vybudovat si dlouhodobou důvěru a loajalitu zákazníků,“ dodává Michal Benatzky.

Pětina e-shopů se ochuzuje o zákazníky

Na druhou stranu představují recenze příležitost také pro e-shopy, jak získat konkurenční výhodu, nové zákazníky a nakonec zvýšit prodeje. Z analýzy portálu Ověřenýweb.cz vyplývá, že 19 % e-shopů, tedy přibližně každý pátý, s recenzemi na svých stránkách nijak nepracuje. Téměř dvě třetiny obchodů (63 %) zobrazují hodnocení přímo na svém webu.

„Někteří zobrazují zpětnou vazbu na hlavní stránce, jiní v chytrých notifikacích, nebo mají samostatnou stránku vytvořenou přímo pro recenze. K tomu pak ještě 18 % eshopů zobrazuje tak zvané widgety Ověřeno zákazníky od Heureky nebo Google Review,“ upřesňuje Jan Šrubař a dodává, že kombinace různých forem zákaznického hodnocení zvyšuje e-shopům konverzní poměr, tedy kolik návštěvníků nakoupí, mnohdy až o desítky procent.

Více recenzí znamená méně dobírek

Zákazníci, kteří k e-shopu nebo zboží nemají důvěru, ale přesto si objednají, dávají přednost uhrazení objednávky dobírkou. „Dlouhodobě tvoří objednávky na dobírku ve většině e-shopů třetinu a čtvrtinu objednávek. Tento poměr velmi pomalu, ale stabilně klesá,“ říká Michal Benatzky. Pochopitelně je tato forma platby naopak nejméně oblíbená u e-shopařů, protože peníze za balíček dostanou až s větším časovým odstupem. Navíc se dobírka pojí s rizikem neodebrání balíčku. Pokud se prodejci soustředí na sbírání hodnocení a práci se zpětnou vazbou, pro nakupující bude internetový obchod věrohodnější.

„Nejen že recenze zákazníka ujistí, že je e-shop spolehlivý, ale zároveň díky hodnocení zboží dokážou lépe vybrat vhodný artikl. E-shop pak může zvýšit průměrnou hodnotu objednávky a zároveň zmenší podíl balíčků objednaných na dobírku. Zákazník totiž spolehlivému prodejci bez obav zaplatí předem,“ vysvětluje závěrem Michal Benatzky.

Nové vydání

FACEBOOK

INSTAGRAM

ČTĚTE DÁLE

Interiérový designér odhalí a využije potenciál každého prostoru.

Nedosažitelný a možná opomíjený, přesně tak vnímá česká veřejnost interiérové designéry ale přitom dokážou zázraky s každým prostorem. Využijí jeho potenciál ve kterém se budete cítit skvěle a bude Vás inspirovat, jak říká designérka Jarmila Wood.

Vnitřní síla a intuice: Hana Volfová o sebelásce a návratu k sobě

Hana Volfová prošla hlubokou proměnou, která jí pomohla najít hodnotu a sílu v sobě. Dříve žila pod tlakem kontroly nad tělem a výkonem a usilovala o úspěch v prostředí, kde se silně prosazují mužské principy – byla nezávislá, s „ostrými lokty“. Ale místo radosti a naplnění ji tento styl života postupně ničil. Dnes Hana pomáhá tisícům žen nalézt cestu zpět ke své ženské síle, naučit se důvěřovat intuici a pochopit, že skutečné odpovědi mají v sobě.

Držíme Ti místo! BTC PRAGUE 2025

Víme, jak je to těžké! Bitcoineři se někdy mohou cítit sami nebo ztraceni v nekonečném proudu informací a diskuzí. BTC Prague přináší transformativní zážitky, které prohloubí vaše porozumění, rozšíří síť vašich kontaktů a nakopnou vaši bitcoinovou cestu.

Firemní školení, kongresy a konference v Praze s dokonalým zázemím ve WorkLounge

Pro firmy, které hledají v Praze prostor na firemní školení, kongresy nebo konference, je WorkLounge ideálním místem pro pořádání akcí s maximálním komfortem v nádherném prostředí moderně vybavených event space.

Konference SOCAIETY 2050 | Quo vadis homo? O budoucnosti lidstva a světa AI

Cílem konference SOCAIETY 2050 | Quo vadis homo? Je diskuze o dalším vývoji člověku vlivem AI na jeho budoucnost. Konference je organizovaná formou diskuzních panelů.

Hotel Podlesí a Pohádková vesnička se nachází v malebné části Vysočiny nedaleko Nového Města na Moravě

Hotel Podlesí a Pohádková vesnička se nachází v malebné části Vysočiny nedaleko Nového Města na Moravě. Netradiční resort nabízí širokou škálu služeb: ubytování v moderních hotelových pokojích, originálních pohádkových apartmánech a stylových plně vybavených chaloupkách.
Tato stránka používá soubory cookies a bez nich nemusí fungovat správně. Povolte prosím soubory cookies ve Vašem prohlížeči.