7. listopadu 2024, svátek má Saskie
Recenze jsou ukazatelem důvěryhodnosti e-shopu. Prodejci díky nim zlepšují tržby o desítky procent

Recenze jsou ukazatelem důvěryhodnosti e-shopu. Prodejci díky nim zlepšují tržby o desítky procent

První e-shopy začnou brzy lákat na oblíbené podzimní slevové akce, jako je Black Friday. Již tradičně se objeví i internetové obchody, jejichž nečestné jednání cílí na neostražité spotřebitele. Odborníci na e-commerce doporučují číst si nejen recenze o produktech, ale i konkrétních e-shopech, aby zákazník nenechal nic náhodě. Se zpětnou vazbou pracuje 80 % majitelů e-shopů, díky čemuž jim roste počet zákazníků i prodeje. Každý pátý e-shop však s recenzemi na svých stránkách vůbec nepracuje a kvůli nedostatečné důvěryhodnosti pak mohou přicházet o tržby. Spolehliví prodejci mají i lepší cash flow, protože klesá počet objednávek na dobírku.

S blížícím se závěrem roku přichází i vrcholné období e-commerce v podobě nákupní horečky Black Friday, na niž plynule navážou vánoční prodeje. Při té příležitosti se vyrojí i řada e-shopů, které například nedostatečně informují spotřebitele o době dodání nebo původu výrobků, posílají zboží ze zahraničí či lákají na falešné slevy. „Nepoctiví prodejci profitují z nepozornosti roztěkaných spotřebitelů. Ti by si měli každý e-shop, u něhož nakupují ověřit. Jedním z indikátorů spolehlivého a důvěryhodného internetového obchodu jsou uživatelské recenze,“ nabádá Michal Benatzky marketingový manažer společnosti Upgates, předního dodavatele e-shopových řešení.

A právě pozitivní hodnocení e-shopů zvyšují důvěru a zároveň snižují riziko ztráty peněz a citlivých údajů u vynalézavých švindlířů. V americké studii Local Consumer Review Survey 2024 uvedlo 8 z 10 spotřebitelů, že recenze dalších uživatelů ovlivňují jejich nákupní rozhodnutí.

„Rozhodování o nákupu dnes zásadně ovlivňují hodnocení obchodů a sdílení zpětné vazby na sociálních sítích. Ukazují na reálné zkušenosti ostatních zákazníků, a proto by spotřebitelé měli dát přednost e-shopům, které recenze zobrazují na viditelném místě. Spolehlivé e-shopy bývají také aktivní na ověřených zbožových srovnávačích, jako je například Heureka a Zboží.cz či na Google Reviews,“ uvádí Jan Šrubař z portálu Ověřenýweb.cz.

Cenné názory i na sociálních sítích

Dobrým ukazatelem, který dokreslí dojem z e-shopu, jsou také sociální sítě, kde se dají najít zkušenosti ostatních uživatelů. Ať už je to přímo na profilech daného e-shopu, v diskuzích, tematických skupinách nebo v příspěvcích o nákupu, které tvoří sami uživatelé. „Na profilech konkrétního obchodu lze vidět, jakým způsobem prodejce s fanoušky komunikuje a jak reaguje na jejich dotazy či zpětnou vazbu. Neméně hodnotné bývají také komentáře k produktům zanechané fanoušky pod příspěvky influencerů, kteří daný výrobek nebo službu propagují,“ přibližuje Michal Benatzky.

Aktivita na sociálních sítích a pravidelné odpovídání na zpětnou vazbu může e-shopům pomoci posílit jejich image. „Většina zákazníků očekává od značek otevřenou komunikaci a rychlé reagování na zpětnou vazbu. E-shopy, které toto zvládnou, mají šanci vybudovat si dlouhodobou důvěru a loajalitu zákazníků,“ dodává Michal Benatzky.

Pětina e-shopů se ochuzuje o zákazníky

Na druhou stranu představují recenze příležitost také pro e-shopy, jak získat konkurenční výhodu, nové zákazníky a nakonec zvýšit prodeje. Z analýzy portálu Ověřenýweb.cz vyplývá, že 19 % e-shopů, tedy přibližně každý pátý, s recenzemi na svých stránkách nijak nepracuje. Téměř dvě třetiny obchodů (63 %) zobrazují hodnocení přímo na svém webu.

„Někteří zobrazují zpětnou vazbu na hlavní stránce, jiní v chytrých notifikacích, nebo mají samostatnou stránku vytvořenou přímo pro recenze. K tomu pak ještě 18 % eshopů zobrazuje tak zvané widgety Ověřeno zákazníky od Heureky nebo Google Review,“ upřesňuje Jan Šrubař a dodává, že kombinace různých forem zákaznického hodnocení zvyšuje e-shopům konverzní poměr, tedy kolik návštěvníků nakoupí, mnohdy až o desítky procent.

Více recenzí znamená méně dobírek

Zákazníci, kteří k e-shopu nebo zboží nemají důvěru, ale přesto si objednají, dávají přednost uhrazení objednávky dobírkou. „Dlouhodobě tvoří objednávky na dobírku ve většině e-shopů třetinu a čtvrtinu objednávek. Tento poměr velmi pomalu, ale stabilně klesá,“ říká Michal Benatzky. Pochopitelně je tato forma platby naopak nejméně oblíbená u e-shopařů, protože peníze za balíček dostanou až s větším časovým odstupem. Navíc se dobírka pojí s rizikem neodebrání balíčku. Pokud se prodejci soustředí na sbírání hodnocení a práci se zpětnou vazbou, pro nakupující bude internetový obchod věrohodnější.

„Nejen že recenze zákazníka ujistí, že je e-shop spolehlivý, ale zároveň díky hodnocení zboží dokážou lépe vybrat vhodný artikl. E-shop pak může zvýšit průměrnou hodnotu objednávky a zároveň zmenší podíl balíčků objednaných na dobírku. Zákazník totiž spolehlivému prodejci bez obav zaplatí předem,“ vysvětluje závěrem Michal Benatzky.

Nové vydání

FACEBOOK

INSTAGRAM

ČTĚTE DÁLE

Konference SOCAIETY 2050 | Quo vadis homo? O budoucnosti lidstva a světa AI

Cílem konference SOCAIETY 2050 | Quo vadis homo? Je diskuze o dalším vývoji člověku vlivem AI na jeho budoucnost. Konference je organizovaná formou diskuzních panelů.

Hotel Podlesí a Pohádková vesnička se nachází v malebné části Vysočiny nedaleko Nového Města na Moravě

Hotel Podlesí a Pohádková vesnička se nachází v malebné části Vysočiny nedaleko Nového Města na Moravě. Netradiční resort nabízí širokou škálu služeb: ubytování v moderních hotelových pokojích, originálních pohádkových apartmánech a stylových plně vybavených chaloupkách.

Vše co potřebujete vědět o příspěvku na bydlení

Příspěvek na bydlení představuje dávku, která přispívá osobám nebo rodinám při úhradě nákladů souvisejících s bydlením. V následujících řádcích se blíže podíváme na to, kdo má nárok na příspěvek na bydlení, jak o něj zažádat a jaké jsou pro rok 2024 dostupné dotace spojené s bydlením.

Hotel Kouty – Ideální místo pro firemní akce v srdci Česka

Hledáte perfektní prostředí pro pořádání firemních akcí, teambuildingů či konferencí? Hotel Kouty, zasazený do malebné přírody Vysočiny, nabízí klidné a inspirativní prostředí, které je ideální pro pracovní setkání i regeneraci.

Největší tuzemská konference neziskovek a světa byznysu se blíží. Good Company Circle ocení vybrané z nich

V dnešní době už nestačí, aby firmy sem tam přispěly na charitu nebo vysázely pár stromů – tedy dělaly klasické CSR (společenská odpovědnost firem). Investoři, zaměstnanci i zákazníci vyžadují promyšlenější přístup, který podrobně ukazuje, jak společnost např. šetří vodou, jaké nabízí pracovní podmínky nebo zda dodržuje zákony a předpisy – ESG (enviromentální, sociální a správní faktory). Jak se dá na přechod připravit? Nejen to se dozví návštěvníci na druhém ročníku konference Good Company Circle, která se uskuteční 10. října v pražské Galerii Mánes. Největší akce o sociální udržitelnosti propojí byznys, neziskový a veřejný sektor. Součástí je i vyhlášení GCC Awards – tedy nejlepší spolupráce byznysu s neziskem.

Živelní katastrofa a nemovitost. Jak postupovat, když povodeň zasáhne nemovitost a co dělat v situaci, kdy nelze splácet hypotéku?

Mnoho lidí se může dostat do situace, kdy je náročné splácet úvěr. V těchto dnech spousta občanů, které postihly ničivé povodně, musí řešit otázku, jak zvládnout splácet hypotéku na postiženou nemovitost nebo jak správně nahlásit bance škody.
Tato stránka používá soubory cookies a bez nich nemusí fungovat správně. Povolte prosím soubory cookies ve Vašem prohlížeči.