21. ledna 2025, svátek má Běla
Kojibakers: aneb produkty plné enzymů z plísně koji

Kojibakers: aneb produkty plné enzymů z plísně koji

Patnáct let pracoval na manažerských pozicích v IT společnosti a neuměl si představit, že by neměl jistotu stálého měsíčního platu. Zejména když se mu postupně narodily čtyři děti, jedno z nich handicapované, které od narození vyžaduje skutečně velkou péči. Postupně ale přišlo několik věcí, které jeho pohled na věc měnily, proto se rozhodl podat výpověď a pustil se do podnikání. Miloslav Laštovička založil v roce 2019 spolu s dvěma kolegy firmu Kojibakers, inspirovanou japonskou tradicí, která vyrábí za pomocí ušlechtilé plísně koji fermentované potraviny jako například miso, miso polévky, shiokoji a další. Ty momentálně dodávají jak do českých domácností, tak i do známých restaurací „Věříme, že tato unikátní »banka enzymů« má co nabídnout nejen v Asii, ale i zde v našich podmínkách,“ říká Laštovička.

ae7i4646-2.jpg

„Moje cesta vedla přes tradiční čínskou medicínu. Tu jsem studoval od roku 2014 jednak jako koníček, který mě naprosto pohltil, jednak z praktických důvodů, které se týkaly mého handicapovaného syna. Mimo jiné praktikuji akupunkturu a jeden z mých pacientů mi nosil domácí výrobky, mezi nimi i miso. Byl jsem z něho unesen. Miso jsem sice znal z dietetiky tradiční čínské medicíny, ale popravdě mi moc nechutnalo. To, které mi nosil klient, bylo úplně jiné. Postupně jsem se od něho dozvídal spoustu informací o domácí výrobě koji a misa. Po několika měsících jsem mu nabídl, že bychom mohli zkusit rozjet jeho výrobu jako byznys. I když se naše cesty brzy rozešly, pustil jsem se do teoretické i praktické stránky výroby koji, misa a dalších produktů sám,“ říká na úvod absolvent managementu na VŠE v Praze Miloslav Laštovička.

PRVNÍ PRODUKTY

„Začali jsme minimalisticky, pronajali jsme si provozovnu v Dobřichovicích na dva dny v týdnu a z dnešního pohledu úsměvný jeden metr čtvereční skladu. Nakoupili jsme tehdy naprosté minimum věcí a vypěstovali první koji, ze které jsme vyrobili první produkty a vydali se s nimi do »světa«. V Praze jsme objížděli vyhlášené šéfhuchaře s žádostí o zpětnou vazbu na produkt. Ta byla skvělá, jenže přišel covid a všechny restaurace zavřely.“

10xmiso-q1-1.jpg

Hledali proto jinou cestu. „Vznikl koncept předpřipravených miso polévek, tedy smíchání misa s jinou surovinou tak, aby si zákazník lžíci produktu zalil horkou vodou a měl polévku hotovou. Měli jsme tak produkt, který může oslovit širší veřejnost. (Ne) instantní miso polévku. Instantní ve smyslu ultra rychlé přípravy, neinstantní ve smyslu, že neobsahuje naprosto žádnou chemii,“ dodává Miloslav Laštovička s tím, že to pomohlo k tomu, aby lidé ochutnali a jakmile ochutnali, bylo vyhráno. Miso má skvělou chuť umami, která prostě chutná.

deg-sada-q1-1.JPG

DODÁVKY PRO KAŠPÁRKA I FOREJTA

„Vydali jsme se cestou onlinu, což se v covidovém lockdownu i dost nabízelo. Velmi rychle jsme postavili eshop, já si koupil kurz online marketingu a začal tvořit facebookové reklamy. Jejich efektivita mě překvapila a najednou bylo nutné najít větší provozovnu. Tu jsme si udělali v Hořovicích ze zkrachovalé kavárny, a i když jsme byli stále v nájmu, mohli jsme začít. Rozjelo se to natolik, že jsme nakonec museli koupit již nefungující hospodu v Otročiněvsi, malé vesnici na Berounsku, a přebudovat ji,“ líčí Laštovička a dodává, že momentálně jsou měsíce, kdy prodají až 10 tisíc produktů.

kasparek-v-otrocine.jpg

Rozjely se i zakázky s restauracemi, a to i těmi michelinskými! „Našel si nás Radek Kašpárek z Fieldu, kam dodáváme poměrně dost. Má objednané speciální sudy misa a tamari pouze pro něj. Naše výrobky používá i v Souboji na talíři nebo byly v aktuální řadě Masterchefa (konkrétně hrachové miso a hrachová tamari). Dodáváme i do dalších relativně známých podniků jako je Entrée, Kro Kitchen, Harenda, La Botega, či třeba Buddha Bar.“

RYCHLÉ I PRAKTICKÉ

 A kde si jejich výrobky koupit? Z velké části prodávají na svém eshopu kojibakers, na online farmářských trzích, některých zdravých výživách a samozřejmě přímo v provozovně v Otročiněvsi. „Doma máme miso, resp. několik druhů misa stále na stole pro dochucování polévek na talíři tak, jako má někdo pepř, sůl a magi. Vařit bez shiokoji si už manželka asi ani neumí představit a rychlá miso polévka je vždy po ruce, když není na uvaření pořádného jídla čas a přitom se nechci šidit. Vlastně i pro tuhle kombinaci praktičnosti, rychlosti přípravy, zdravotních benefitů a chuti mě baví dělat přesně to, co dělám,“ zakončuje své vyprávění Miloslav Laštovička.

ae7i4551.jpg

Co je to miso a jak se vyrábí?

„Základem veškerého našeho snažení je pěstování ušlechtilé plísně koji [kodži]. Ta je doma v Japonsku, kde má koji i svůj každoroční svátek. Tato kultura obsahuje neuvěřitelné množství enzymů, které umí štěpit složité cukry, tuky a bílkoviny na jednoduché. Tím udělá jakékoli v jídlo stravitelnějším a chutnějším,“ vysvětluje Miloslav Laštovička. A jak probíhá výroba?

zlato.JPG

„Základem je vypěstovaná ušlechtilá plíseň koji. Typicky na rýži. Ta se uvaří, oseje spórami koji a za určité vlhkosti a teploty roste zhruba dva dny. Poté je potřeba růst zastavit, aby cenné enzymy nespotřebovala na svůj růst. Tuto en- zymatickou rýži (komekoji) mícháme s předem uvařenou luštěninou (sója, hrách, čočka nebo cizrna) a solí. Tato hmota se v uplácaných kou- lích nahází do sudů, zamezí se přístupu vzdu- chu a nechá se kvasit měsíce až roky. Nejkratší zrající miso (shiromiso) zraje dva až tři měsíce, nejdelší miso (hatchomiso) zraje dva až tři roky. V Japonsku jsou stovky druhů misa včetně ro- dinných receptů, v čemž je jeho kouzlo. Chuť můžete vyladit podobně jako třeba u vína,“ do- dává s tím, že Kojibakers spolupracuje i s něko- lika středisky Ústavu pro vyšetřování potravin, kde nechávají produkty pravidelně testovat.

 

eshop.kojibakers.cz

kojibakers-horizontal-en-gold.png

Nové vydání

FACEBOOK

INSTAGRAM

ČTĚTE DÁLE

Třetí ročník projektu „Světla vyprávějí…“ přináší fascinující vesmírný zážitek do Žlutých lázní

Více než stovka světelných soch a objektů tvořená čtyřmi sty tisíci světly ponese v letošní podzimní a zimní sezóně název „Zvonkova cesta vesmírem.“ Světelný park „Světla vyprávějí...“ se již potřetí vrací do Žlutých lázní v Praze. Přináší ohromující podívanou inspirovanou příběhem pohádkové postavy Zvonka. Tento kouzelný průvodce Zvonek vezme malé i velké návštěvníky na nezapomenutelnou cestu tajemstvími vesmíru. Unikátní výstava bude otevřena od 1. listopadu 2024 do 31. ledna 2025 každý den po setmění.

Poznejme se, sousedé –změna termínu! 22.9.2024

Blíží se třináctý ročník oblíbeného festivalu městské části Praha 3 „Poznejme se, sousedé“ pro rodiny s dětmi zaměřeného na vzájemné poznávání odlišných kulturních zvyklostí a navázání sousedských vztahů. Akce proběhne dne 22.9.2024 od 13:00 do 18:30 hodin v parku na Parukářce.

Minecraft X Lush

Cítíte se, jako byste byli v Režimu přežití? Žádný strach, kolekce Minecraft x Lush je tu, aby doplnila váš inventář speciální řadou kreativních, ručně vycraftěných produktů do sprchy či koupele, které vám pomohou odbourat stres všedního dne.

Každým šlápnutím do pedálů k udržitelnější budoucnosti

Jak se společnost Bosch eBike Systems zasazuje za dodavatelský řetězec s nižšími emisemi a rozumnou cirkulární ekonomiku

Sázení stromů na Vysočině: Budování nových domovů pro přírodu i rodiny za podpory NKT

Každoroční setkání k sázení stromů se opět odehrálo na krásných vysočinských pláních, tentokrát v srdci Žďárska. Společně jsme se pustili do projektu vytvoření zdravějšího smíšeného lesa, přičemž jsme striktně respektovali zásady sázení přírodě blízkým způsobem. Výsledkem je nový, biodiverzitní domov pro mnoho druhů rostlin, zvířat a hub, který zároveň slouží jako oáza pro volný čas pro rodiny s dětmi.

LUSH je první kosmetickou společností na světě, která přešla na Prevented Ocean Plastic™

Doposud se podařilo jej využít na více než tři miliony plastových lahví* v rámci zásobování prodejen ve spojeném království. Britská kosmetická společnosti LUSH neustále hledá způsoby, jak inovovat obaly, zejména pokud pomáhají v její misi „zanechat svět krásnější, než jsme jej našli (Leave the world lusher than we found it“. V rámci toho celosvětově zavádí Prevented Ocean Plastic™.
Tato stránka používá soubory cookies a bez nich nemusí fungovat správně. Povolte prosím soubory cookies ve Vašem prohlížeči.