„Vidění světa nespočívá v tom, jak se díváme očima, ale v tom, co z viděného vytvoříme.“ Nicholas Mirzoeff, How to see the world.
Kopasz mísí několik médií – fotografii, autorskou knihu, práci s textem, grafiku, kresbu, koláž a instalaci. Na výstavě představuje hned několik sérií, které zrcadlí jeho mnohostranný přístup k současné fotografii. Prostor galerie otevírají nejnovější tisky z cyklu Posthistory – kolážovité spojení organické krásy s východoevropskou historií. Navazuje abstraktní série Deadlock, která pracuje s konstelacemi bodů a teček připomínající vesmírná planetární schémata. Velkoformátové fotografie z cyklu Absence pak spojují černobílou analogovu fotografii s barevnými segmenty různých tvarů. Další série Samples a City.zen pracují s jednoduchými geometrickými tvary, jež vychází ze základního architektonického objemu panelových domů. Jejich prostorovost, konstrukci a tíhu preparuje do prostých bloků. V cyklu City.zen je doplňuje hesly nebo zplošťuje na barevné rastry. Model architektury se objevuje ještě v jiném cyklu Temporary objects.
Jádro autorovy práce však nespočívá pouze v tvorbě nových vrstev vizuality, ale v soustavném utváření autorských knih – deníků. Do těchto uzavírá nejen osobní vzpomínky, ale na jejich stránkách můžeme v poslední době pozorovat autorův přístup k hranicím současné post-fotografie. První deníky, které Viktor Kopasz skládal ze záznamu teenegerovského života, jsou protkány melancholickou náladou mladistvých let. Později se „klasické“ deníky coby záznam vlastní historie stávají spíše scénářem vrstevnatého vidění okolí, vyplývajícího ze silné vizuální představivosti. Listy knih doplňuje písemnými poznámkami ve čtyřech jazykových mutacích (slovensky, maďarsky, česky, anglicky) odkazující na středoevropskou identitu. Stávají se artefakty, skrze které autor opouští pole časovosti a lineárnosti klasické knihy. Vznikají radiální mapy vizuálně bohatší či skromnější, sestavené z různých velikostí papíru.
O autorovi:
Viktor Kopasz (*1973, Kráľovský Chlmec) absolvoval Katedru fotografie na pražské FAMU v roce 1997. V roce 2021 dokončil Ph.D. studia na UMPRUM prací „Představa o autorské knize a její nové podoby výtvarné interpretace“. Ve své tvorbě využívá různá média – klasickou fotografii, autorskou knihu, digitální grafiku, kresbu, koláž, práci s textem, instalací a objektem. Autorské knihy (deníky) kontinuálně tvoří od roku 1989. Jeho díla byla představena na samostatných a skupinových výstavách, například v Galerii moderního umění v Roudnici n. Labem (2022); Photoport gallery, Bratislava (2021); hunt kastner, Praha (2020); Paperlustfest, Galerie Apteka, Krakow (2019); Galéria Medium, Bratislava, (2018); Fotograf Gallery, Praha (2018); OFF Int ern í Biennale Budapest, Budapešť (2015); Prototyp, Praha (2015); Dům umění České Budějovice (2014), a na mnoha dalších. Je zastupován pražskou galerií hunt kastner. Žije a pracuje v Praze.
- Viktor Kopasz
Galerie Smečky a sbírka Pražské plynárenské
Galerie Smečky je společenský prostor v centru Prahy, jež se věnuje výstavní činnosti již od roku 2005 a tematicky se zaměřuje především na českou koláž. Společnost Pražská plynárenská, která umožňuje provoz Galerie, vlastní největší kolekci české koláže čítající více než 550 děl. Ve sbírce jsou zastoupeni všichni významní čeští autoři a autorky, kteří se médiu koláže ve 20. století věnovali. Jádro sbírky předválečné avantgardy tvoří práce Toyen, Jindřicha Štyrského či Adolfa Hoffmeistera, poválečnou tvorbu pak reprezentují díla Jiřího Koláře, Běly Kolářové, Jana Koblasy, Libora Fáry, Květy Pacovské či Karla Trinkewitze.
Galerie Smečky, Ve Smečkách 24, Praha 1
Otevírací doba: úterý–sobota, 11:00–18:00
Tel: 222 210 268, galerie.smecky@ppas.cz