24. dubna 2025, svátek má Jiří
Jiří hájek: Ovocná legenda ze Světozoru

Jiří hájek: Ovocná legenda ze Světozoru

V pasáži ve Vodičkově ulici si to už Pražané bez Ovocného Světozoru neumí ani představit. Zakladatel podniku Jiří Hájek původně začínal v malém obchodě s mraženým zbožím, ale netrvalo dlouho a začal budovat projekt, který za komunismu neměl obdoby.

Jak složité bylo vybudovat Ovocný Světozor?

Podnik vznikal pod křídly státního podniku Zelenina Praha a já jsem ho vybudoval za pomoci kamaráda architekta. Když to poprvé uviděli funkcionáři ze Zeleniny, tak se zhrozili. Částečně asi proto, že nechápali, co to vlastně dělám. Každá blbost navíc tehdy musela být schválená Ministerstvem obchodu, takže se vždy všechno řešilo hrozně složitě. Vůbec neexistovalo, že by si někdo něco vymyslel a druhý den to prostě prodával. Tehdy se vše muselo dělat podle zažitých a ustálených norem. A já si pořád vymýšlel nové věci a chodil otravovat úředníky. Například než jsem mohl začít prodávat pohár Světozor, trvalo to několik měsíc.

To jste je vlastně musel hrozně trápit.

Bylo to takové vzájemné. (smích) Pak už jsem pochopil, jak se co dělá, takže jsem si vždycky na Zelenině vzal formuláře, které byly potřeba, a sám jsem jim pěkně napsal, jak to má být a všechno vypočítal. A ženský na úřadě byly rády, že jsem to už všechno vypočítal a bylo to v pořádku, takže jsem jim tím ušetřil práci. A sobě měsíc schvalování.

Jak tuhle logistiku změnil nástup počítačů?

No... ještě před revolucí přišla od Gorbačova restrukturalizace za pomoci perestrojky. Všechny státní podniky nakoupily počítače, aby byly inovativní, ale nikdo s tím neuměl, tak jen zůstaly v krabicích někde v rohu kanceláře a každej se na to bál šáhnout. A tehdy se samozřejmě všechno počítalo pomalu do posledního drobku, aby měl stát přehled, takže to bylo hodně papírování. No a já jsem tehdy na horách potkal programátora Petra Kobrleho, dnes již mého společníka a věrného kamaráda, a říkám mu ‚Hele, já se s tím musím každej den počítat, nemůžeš mi udělat nějakej program?‘ a on, že jo. Jen si to představoval lehčí, protože si například neuvědomoval, že se bude muset počítat s odpadem jako jsou šlupky od banánů a podobně. Program každopádně udělal a jak nikdo počítačům pořádně nerozuměl, tak ke mně přestali chodit na kontroly, protože stejně nevěděli, jak si to ověřit a říkali „z počítače to musí být správně“. (smích)

Pak ale přišla revoluce a začalo se s privatizací...

Samozřejmě nám tady vyvěsili dražbu a tehdy jsem si říkal, že jsem skončil, protože na vydražení nebudeme mít peníze. Dům s pasáží Světozor ale naštěstí patřil zahraničnímu obchodu Ligna Praha. Podniky zahraničního obchodu musely ve světě vypadat dobře, a proto jim komunisti domy nechali ve vlastnictví. Když generální ředitel Ligny zjistil, že mu kdosi v pasáži rozvěsil dražby na jednotlivé obchody, svolal všechny vedoucí jednotlivých obchodů a řekl, že žádné dražby si dělat nenechá, protože dům není státní, ale patří podniku. Pak nám všem dal výpověď a vzápětí se zeptal, jestli to nechceme, aby to nezůstalo prázdné. No a já jsem se přihlásil a řekl jsem, že chci. Požadoval ročně za metr čtvereční 3500 korun, za totáče se platila stovka na rok. Ostatní vedoucí prodejen řekli, že se ředitel zbláznil. Já jsem to vzal, protože jsem si říkal, že levnější to už nikdy nebude. A měl jsem pravdu. Ostatní odešli a udělali chybu.

Vy jste byl také první, kdo pro Česko objevil styl „menu boardů“, pokud se nepletu.

Je to tak, okoukal jsem to v roce 1980 v Americe, kam jsem se dostal úplnou náhodou přes bratra mé manželky. On emigroval v roce 1968, a když byla konference v Helsinkách o lidských právech, mohl jsem na jeho pozvání vycestovat. Samozřejmě děti jsem musel nechat jako záruku v Československu.

I po mnoha letech neztrácí Ovocný Světozor na své popularitě. Co je váš recept na úspěch?

Určitě poctivost výrobků a spokojenost zákazníka. V prvé řadě klademe důraz na kvalitu, a to jak při výběru surovin pro naše výrobky, tak i na kvalitu obsluhy v našich prodejnách. Každá provozovna má vlastní moderní výrobnu dortů a chlebíčků a na pultech je tak stále čerstvé zboží. Máme také vlastní pekárnu i výrobnu zmrzliny, takže si skutečně maximálně hlídáme kvalitu. Například dortové korpusy pečeme stále tradičním postupem, jako třeba naše babičky, ale s využitím moderních technologií, pomazánky si vyrábíme sami a dodavatele surovin si pečlivě vybíráme. Nyní jsme začali také vyrábět svou vlastní marmeládu, kterou zatím používáme pouze při výrobě dortů, ale brzy ji budeme nabízet i našim zákazníkům.

Ve všech našich provozovnách musí mít prostě zákazník jistotu, že dostane výrobek ve srovnatelné kvalitě a přitom vždy čerstvý. Tenhle druh perfekcionismu si ostatně držíme i v rámci velikostí porcí. V našich prodejnách máme všechno vždy dokonale nakrájené, takže chlebíčky dostanete pokaždé stejné, dorty to samé. Nemůže se vám stát, že v jednom Ovocném Světozoru dostanete za stejné peníze něco jiného, než v jiném. To prostě nepřipadá v úvahu.

Dáte si zmrzlinu někde jinde?

Já jsem spíš na ovocný než smetanový, to už tak u lidí bývá. A určitě si rád dám jinde. Ale hlavně ochutnávám, nevyhnu se srovnávání (smích).

th.

www.ovocnysvetozor.cz 
Instagram
Facebook

Nové vydání

FACEBOOK

INSTAGRAM

ČTĚTE DÁLE

Druhá řada seriálu Wednesday bude na Netflix uvedena 6. srpna a 3. září 2025

Wednesday Addams (Jenna Ortega) se vrací, aby znovu bloudila gotickými chodbami Akademie Nevermore, kde na ni čekají noví nepřátelé i nové trable. V této řadě se Wednesday bude muset vyrovnat s rodinou, přáteli i starými protivníky, což ji zavede do dalšího roku plného temně zábavného a podivínského chaosu. Ozbrojená svým typickým ostrým důvtipem a kamenným výrazem se Wednesday zároveň ponoří do nového mrazivého nadpřirozeného tajemství. Tvůrci a hlavní scenáristé Alfred Gough a Miles Millar se vrací s druhou mrazivě napínavou řadou seriálu WEDNESDAY, spolu s výkonným producentem a režisérem Timem Burtonem.

Světově proslulý violoncellový virtuos Hauser míří opět do Prahy. Vystoupí v O2 areně

Jeden z nejuznávanějších violoncellistů současnosti, Hauser, se vrací do Česka se svým sólovým koncertem The Rebel is Back. Chorvatský rodák, známý nejen svou precizní hrou, ale i charismatem, vystoupí 11. prosince 2025 v pražské O2 areně.

Společnost LEGO zve na romantický Petřín: Vyfoťte se pod obloukem z třešňových květů LEGO®!

Společnost LEGO přináší na Petřín jedinečnou instalaci – oblouk z třešňových květů LEGO®. Návštěvníci se tak 1. května budou moci vyfotit v romantické atmosféře tradičního svátku lásky.

Krtkův svět – den plný zábavy, dobrodružství a rodinné pohody

Hledáte místo, kde si děti užijí spoustu zábavy, dobrodružství a her, zatímco si dospělí mohou v klidu odpočinout u šálku kvalitní kávy? Rodinný park Krtkův svět je ideálním cílem pro víkendový výlet, oslavu narozenin i každodenní dobrodružství s celou rodinou. Ať už je léto, zima, prší nebo svítí slunce – v Krtkově světě je vždy co objevovat.

10 let festivalu Praha žije hudbou oslaví v ulicích metropole Annet X, David Kraus i Anki

Praha, 9. dubna 2025: Hlavní město opět rozezní a roztančí festival Praha žije hudbou, největší buskingový festival v ČR. Na více než dvaceti místech v centru Prahy i v přilehlém okolí 6. a 7. června 2025 vystoupí interpreti nejrůznějších žánrů od popu, přes folk, rap nebo jazz a nebudou chybět ani dechová uskupení či písničkáři. Prvními oznámenými jmény festivalu jsou textařka, zpěvačka a rapperka Annet X, která letos získala cenu Anděl za skladbu nahranou s Ewou Farnou, nedávný vítěz ceny Vinyla rapper Anki, zpěvačka a akordeonistka Rozálie i David Kraus & Gipsy Brothers. Jako další vystoupí čerstvá držitelka ceny Anděl za objev roku, písničkářka Kvietah. Celkem se během dvou dní uskuteční přes sto vystoupení hudebníků a pouličních umělců, hlavní festivalová trasa povede od Palladium stage na náměstí Republiky přes Příkopy na Václavské náměstí. Festival je jako vždy zdarma. Více informací na www.prahazijehudbou.cz.

Sentimentální vzpomínky na přelom milénia a pomalá elektronika: Kruder & Dorfmeister vystoupí na Mladí ladí jazz

Do Prahy míří rakouské elektronické duo Kruder & Dorfmeister, autoři ikonické kompilace z konce 90. let The K&D Sessions, jíž se po světě prodaly miliony kopií. Zatímco ve stejné době se na vídeňské scéně rozvíjelo techno, Kruder & Dorfmeister vycházeli z poklidnějších rytmů, taneční hudby 80. let, hip hopu, break beatu i nu jazzu. Ve speciálním podání s kapelou ji u příležitosti 25 let od vydání této kompilace uslyší návštěvníci Mladí ladí jazz. Vstupenky na koncert, který se uskuteční 7. října 2025 ve Velkém sále pražské Lucerny, jsou v předprodeji v síti GoOut. Více informací na www.mladiladijazz.cz.
Tato stránka používá soubory cookies a bez nich nemusí fungovat správně. Povolte prosím soubory cookies ve Vašem prohlížeči.