Dámy a pánové, představujeme vám nejsilnější Opel současnosti: Insignia OPC! Insignia, dnešní nejsledovanější model německo-americké automobilky Opel, dostala svojí sportovní verzi OPC. A slovo sportovní je tady rozhodně na místě: vidlicový šestiválec autu propůjčuje působivý výkon 325 koní, který dovolí vystřelit z nuly na stovku za 6 sekund. Zkratka OPC (Opel Performance Center) vždycky znamenala, že půjde o něco speciálního. V případě nejnovějšího Opelu byla očekávání o to větší, že právě Insignia byla pasována do role spasitele, který změní situaci Opelu. Samotná Insignie OPC sice prodeje nezachrání, je však působivou demonstrací vzestupu automobilky.
Značkový ohoz Nová čelní maska vzbuzuje dojem robustnosti a masivnosti, ale přitom zachovává subtilní půvab papírově velkého (4830 mm dlouhého) liftbacku. Jen mohutný stříbrný štít na masce chladiče by nemusel být z plastu. Verze OPC nabídne značkové příslušenství: dokonalé sportovní sedačky Recaro vás díky širokému bočnímu vedení nepustí ani při ostrém řezání zatáček a jejich široká polohovatelnost uspokojí každého. Výfukové potrubí Remus vyloudí nádherný zvuk už po nastartování, a ryk vytočeného šestiválce patří k těm nejkrásnějším zvukům, které jsme v autech za poslední dobu slyšeli. Brzdy Brembo, zakusující se do děrovaných kotoučů o průměru 335 milimetrů, jsou účinné a dobře dávkovatelné. Boj o místo
S místem na palubě je na tom sportovní Insignia OPC úplně stejně, jako jakákoli civilní verze. Sveze tedy v pohodě čtveřici průměrně rostlých dospělých osob, byť v porovnání s konkurencí ve střední třídě působí stísněněji. Široký středový tunel může překážet pravému kolenu a bohužel si musíme povzdechnout nad nepřehlednou maticí čtyř desítek knoflíků na středovém panelu (plus čtyř otočných ovladačů). Ten je v OPC úplně stejný, jako ve standardním provedení a působí tudíž trochu lacině. Nový volant je posuvný ve dvou osách a má prazvláštní tvar, je ale lepší než ten v běžné Insignii a překvapivě je funkční (pohodlně se drží při jakémkoli natočení kol). Co nás trápilo na ?civilních? Insigniích bylo řízení, které bylo zkrátka zbytečně přeposilované a zženštilé (změšttělé). Opel tvrdí, že posilovač u OPC není tak horlivý, ale upřímně řečeno, nám tato změna příliš znatelná nepřipadala. To je hukot!
Nuže, když jsme si odbyli tu nudnější a v podstatě nezajímavou část, můžeme se jít konečně projet! Turbem přeplňovaný šestiválec V6 dokáže z objemu 2,8 litru vyždímat celých 325 koní a navrch přidá 435 Nm točivého momentu. To stačí ke zrychlení 0?100 km/h za rovných 6 sekund, maximální rychlost je elektronicky omezena na obligátních 250 km/h (v praxi se ručička rychloměru zastaví na rychlosti 276 km/h, odchylka od reálné rychlosti je relativně vysoká). Insignia OPC nabízí celou řadu technických vychytávek, mezi něž patří elektronicky stavitelný podvozek. Už při jeho komfortním nastavení ?Tour? má Insignia síly na rozdávání a těží ze striktně lineárního nárůstu točivého momentu. Ty pravé orgie ale nastanou ve chvíli, kdy stisknete magické tlačítko ?OPC?. V tu chvíli motor ožije a může začít řidičská nirvána. Šestiválec prudce zrychluje v jakýchkoli otáčkách a na jakýkoli zařazený stupeň, při podřazení posádku auta nekompromisně zarazí do sedačky. Ohromující ryk motoru zaplní kabinu a na dálku upozorní okolí, že má vyklidit cestu. Mimořádné kousky vám dovolí právě onen podvozek, který je dokonale vyladěný. Na rozdíl od běžné Insignie motor pohání všechna čtyři kola a v zatáčkách se vůz drží silnice jako přikovaný. A to i na mokru. Přitom se vůz v zatáčkách nenaklání ani o milimetr a umně maskuje nedotáčivost. Naladění je pochopitelně sportovně tvrdé, ale ani s velkými devatenáctkami jsme neměli zdaleka pocit, že z nás vyklepe duši. Zajímá vás po tom všem snad spotřeba? Dobrá: s OPC se dá jezdit za 12?13 litrů naturalu 98 na sto kilometrů. Dá ? to ale neznamená, že se vám to vždy podaří. Stačí totiž párkrát dupnout na plyn a čísla na displeji palubního počítače porostou. Při delším skotačení jsme se dostali i přes 20 l/100 km, ale to už je extrémní číslo a odhadujeme, že maximální dlouhodobý průměr je asi 15 l/100 km. Hubnutí a sprint
Přestože má výkonu zjevný dostatek, Insignii OPC by citelně prospěla redukční dieta. Nenaložené auto totiž váží přes 1800 kilo a s posádkou se snadno dostane přes dvě tuny. Možná má víc koní než kdejaké sportovní kupé, ale také skoro pětimetrovou karoserii, pět sedaček a velký kufr. Což je především pozitivní resumé, ale pokud hledáte okruhový speciál, musíte se poohlédnout jinde. OPC je zkrátka pořád sportovní verze rodinného auta, ne naopak. S karoserií sedan začíná na částce 1 100 000 korun, testovaný liftback by vyšel o deset tisíc dráž. Kombi potom vyjde na 1 135 000 korun. Je to cena odvážná? Nepochybně. Ale Insignia OPC za ni má co nabídnout. OPEL INSIGNIA OPC 2.8 V6 liftback Objem motoru: 2792 ccm Maximální výkon: 239 kW / 325 koní při 5250 ot./min. Maximální točivý moment: 435 Nm při 5250 ot./min. Převodovka: manuální šestistupňová Maximální rychlost: 250 km/h Zrychlení z 0 na 100 km/h: 6,0 s Spotřeba město / mimo město / kombinovaná: 16.6 / 8.4 / 11.4 l/100 km Pohotovostní hmotnost: 1810 kg Délka / výška / šířka: 4830 / 1498 / 1856 mm Rozvor: 2737 mm Zavazadelník / po sklopení: 530 / 1465 litrů