Oliver Dlouhý: Prošli jsme si cestou plnou omylů a slepých uliček

Publikováno 18.10.2016
Na základní škole se živil prodejem borůvek, nyní má firmu s miliardovými obraty, o které píši snad všechny prestižní světové deníky. Ačkoliv pochází z herecké rodiny, o herectví nikdy zájem neměl. Už od dětství měl totiž podnikavého ducha a toužil vytvořit něco, co má smysl. A jeho rada, jak toho dosáhnout? Nenechte se odradit počátečními nezdary. Rozhovor s ním připravila pro časopis Pragmoon Denisa Jeřábková.

Na základní škole se živil prodejem borůvek, nyní má firmu s miliardovými obraty, o které píši snad všechny prestižní světové deníky. Ačkoliv pochází z herecké rodiny, o herectví nikdy zájem neměl. Už od dětství měl totiž podnikavého ducha a toužil vytvořit něco, co má smysl. A jeho rada, jak toho dosáhnout? Nenechte se odradit počátečními nezdary. Rozhovor s ním připravila pro časopis Pragmoon Denisa Jeřábková.

Za svůj život jste prodával borůvky, vyráběl vlastní jukeboxy a taky dovážel elektronické cigarety. A teď máte firmu s miliardovými obraty a živíte se prodejem letenek nízkonákladových společností. Jak vypadala cesta od borůvek po prodej letenek?

Borůvky i jukeboxy byly sranda oproti tomu, jaký byznys jsme dokázali vytvořit s Kiwi.com, ale zároveň to pro mě byly cenné zkušenosti, jak pracovat se zákazníkem a produkty, které prodávám. Věřím v to, že je potřeba prostě něco dělat - jakmile se člověk pohybuje na trhu, tříbí mu to cit pro příležitost - prostě jste neustále ve střehu. A když nějaká příležitost přijde, snáz ji využijete.

Nápad na velký byznys prý přišel ve chvíli, kdy jste s přítelkyní hledal levné letenky do Portugalska. Ale předpokládám, když Vás něco takového napadlo, tak jste neměl vůbec potuchy o tom, jak takový obchod s letenkami vlastně funguje. Jak vypadaly začátky Vašeho velkého podnikání?

To sice ne, ale měl jsem představu o tom, co by měl dělat produkt a jakou potřebu by měl zákazníkovi vyřešit. K realizaci nápadu jsem ale potřeboval programátora, který ten systém vytvoří. A tak jsem si přes inzerát našel co-foundra a současného CTO Joža Képesiho. Prošli jsme si cestou plnou omylů a slepých uliček. Současný úspěch Kiwi.com přisuzuji naší schopnosti vycítit, která ulička je slepá a rychle se otočit o 180 stupňů.

Co všechno děláte ve firmě teď?

Starám se o high level strategii firmy a zároveň pomáhám rozvíjet produkt - tak, aby tu strategii reflektoval.

Šel byste do toho znovu?

No jasně! Kiwi.com a dříve Skypicker je jedna velká jízda, a věřím, že nejen pro mě. Nedovedu si představit, kde jinde bych se takhle komplexně realizoval.

Jaký jste šéf?

Jednak - byť jsem formálně šéf, moc dobře chápu, že náš produkt a službu tvoříme se všemi kolegy společně. Udávám nějaký směr, který následně diskutujeme a hledáme nejlepší řešení. Je to odpověď? (smích)

Na jakém principu funguje Váš vyhledávač levných letenek? Proč by měli zákazníci nakupovat letenky zrovna u Vás? V čem je výhoda?

Spojujeme letecké společnosti, které spolu nespolupracují, a jejich letenky do jednoho itineráře. Máme vlastní databázi letů, které náš algoritmus spojuje podle kritérií, které si zvolil zákazník. Nabízíme tak spojení, která nikde jinde nenajdete a mnohdy jsou až o desítky procent levnější než nabídka konkurence. Navíc máme pro zákazníka jako Kiwi.com garanci doletu, která kryje případy, kdy se první let zpozdí a zákazník nestihne navazující spoj. V takovém případě poskytneme alternativní spojení do finální destinace zcela zdarma.

Moje zkušenost je taková, že čím levnější letenka, tím delší přestup, delší lety apod. Platí to takhle i u Vás?

Může, ale nemusí. Zejména pro trasy, kde neexistují přímé lety, jsme často schopni najít nejlevnější a zároveň i nejrychlejší spojení.

V jakých destinacích prodáváte letenek nejvíce?

Naše klíčové trhy jsou USA, Velká Británie, Austrálie, Skandinávie a Jihovýchodní Asie.

Společnost Skypicker v tomto roce změnila název na Kiwi.com. Proč? Co Vás k tomu vedlo?

Rozšiřujeme služby, v budoucnu bychom mohli přidat i pozemní přepravu. Původní název obsahoval slovo "sky", které nás dost limitovalo. Současný název je mnohem univerzálnější. Zároveň se chceme soustředit na globální budování značky a Skypicker byl v našem odvětví značně zaměnitelný s konkurencí.

Nebojíte se, že změna názvu bude pro zákazníky matoucí a přijdete o část z nich?

Máme výhodu, že 80 procent našich příjmů plyne z vyhledávačů typu Skyscanner, Kayak či Momondo. Mohli jsme si dovolit rebrandovat, jelikož jsme věděli, že tento trafic k nám stejně přijde a nakoupí. Pro většinu lidí je letenka komodita, řídí se především podle ceny. Po rebrandingu jsme tržby zvýšili o další desítky procent, takže vše dopadlo dobře.

Co je podle Vás na podnikání v cestovním ruchu nejtěžší?

Obrovská konkurence, a zároveň komplexita produktu. Prostě - pokud někam letíte, je mnoho věcí, které se můžou pokazit. A prodejce letenek je musí umět vyřešit. Je tedy nutné přijít s unikátním produktem a odlišit se od konkurence a zároveň poskytnout zákazníkům podporu v případě, že něco nevyjde (např. zpožděný let, stávka na letišti, atd.)

Co byste poradil těm, kteří mají v hlavě nějaký zajímavý nápad, ale zatím zůstává jen v hlavě?

Nápad je jen 10 procent úspěchu, jeho realizace je zbylých 90. Pokud tomu nápadu věří, musí na něm začít makat.

Cestování bylo u zrodu Vašeho úspěšného podnikání. Nabízí se tedy otázka, zda Vám na něj teď ještě zbývá čas?

Cestuju hodně, zejména pracovně, ale semtam se mi povede do kalendáře vmáčknout i soukromý trip.

Využívá Vaše rodina při cestování služeb Vaší společnosti?

Moje rodina to má zakázáno, protože z nějakého důvodu stále nepochopili, že nejsem zákaznická podpora a neznám z hlavy čísla jejich letenek, datumy odletů a ceny. (smích)

Vaše jméno zaplnilo strany světových ekonomických rubrik a Vaše společnost je hodnocena jako jeden z deseti nejrychleji se rozvíjejících start-upů na světě. Co to pro Vás znamená?

On si to člověk ani moc neuvědomuje. Jde to strašně rychle. Snažíme se mít co nejlepší produkt a řešit problémy, které zákazníci maji. Je příjemné si číst takové věci, ale zároveň není moc času o nich přemýšlet.

Co bude dál? Máte ještě nějaký podnikatelský cíl, který byste si chtěl splnit?

Kiwi.com má ještě obrovský potenciál růstu a na tom nyní pracujeme. Cílem je stát se do pěti let největším prodejcem letenek (a travelu obecně) na světě.

Dovedete si představit, že byste firmu prodal?

Ve chvíli, kdy mě dojdou nápady, jak inovovat produkt a růst, bude rozumné firmu prodat. Takže ano, dovedu. Zatím mám však nápadů spoustu. (smích)

Kolik by Vám musel nabídnout, abyste do toho šel?

Ptáte-li se na aktuální valuaci, tak ji vidím někde mezi 300-400 mil EUR.

A co byste dělal pak?

Začal bych jiný byznys. Pravděpodobně opět v travelu. Pár nápadů mám, ale musí ještě vykrystalizovat.

Vaši dva bratři jsou herci. Proč jste se taky nedal na hereckou dráhu?

Chtěl jsem se věnovat byznysu, herectví mě nezajímalo.

Co vlastně děláte, když nepracujete? Co Vás baví, kromě toho cestování?

Chodím na prochajdy se psem, semtam hraju na kytaru, a dělám si pilotní průkaz - takže pak budu lítat, po vlastní ose. (smích)

Vaše životní motto?

Sky is the fuckin' limit.